13.3.10

Use your brain please Thank You.

ada brain di situ..
Abaikan jak tajuk entri tu. Aku memang suka sakitkan hati orang...muahaha..aku kan kejam. Well, aku cuma mau bagi tau/cakap yang aku pelik/hairan dengan keadaan sekarang. Keadaan bahasa maksud aku.

Kalau kita semua telah hidup dalam jangka masa yang lama serta menggunakan banyak bandwidth connection kita untuk membaca blog rather then menonton perlakuan video biologi secara practical di internet seperti R**Tube.com dan sebagainya xXx.com, kita mungkin perasan akan keadaan bahasa yang… erm, "lain".

Duduk lepak, borak dan mengayatlah di blog-blog yang mempunyai gadis yang comel serta jejaka yang kacak, and kita mesti perasan jikalau owner blog tersebut membuat entri menggunakan English, English nya tentu sempurna tanpa sebarang short form serta tatabahasa yang salah. Tetapi apabila dia menggunakan BM didalam entrinya, pasti tunggang langgang BM-nya. Seperti tunggang langgang nya BM aku ini. Sebab tu anda tidak faham apa yang aku cakapkan..haha

Mereka ini Melayu dan menggunakan BM secara tunggang langgang, tetapi menggunakan English secara perfect. Mengapa ya?...macam aku, selalu-selalu aku guna kamus dalam separuh entri English aku, sungguh...

Other side of me : Mana perginya objektif-objektif Anti-PPSMI yang digamper-gempurkan selama ini. Bukan kah kita mahu memperkasakan Bahasa Melayu?

Entri ini bukan mau cakap pasal PPSMI ( PPSMI itu politik, dan politik tak dibenarkan dekat belog aku). Entri ni bertujuan nak memberitahu yang kita berada di negara Malaysia, iaitu negara majmuk.
Jadi bahasanya pun majmuk la. Haha! Okay-okay tidak lucu.

Sigh…
me : Objective kau buat entri ni?

other side of me : Ada orang menghina kawan kepada kawan aku punya kawan mengenai para

bloggers yang suka mix-kan BM dan English.

me : Dorang cakap apa?

other side of me : Diaorang cakap bloggers tak bahasa jiwa bangsa.

me : Bahasa jiwa bangsa tu apa?

other side of me : F* if I know. F* if I care.

Perkara di atas tu terjadi uda lama sebenarnya. Cuma perkara yang sama berlaku beberapa jama yang lama hari ni xD
Nasihat aku, betulkan tatabahasa dan bahasa SMS BM anda dulu sebelum kau mau cakap dengan

aku serta kawan-kawan blogger aku tentang bahasa. Sebab aku sayang kawan-kawan aku,gf aku..dan Sebab Bahasa kita sama-sama salah.

P/s : Aku suka cokelat, aku suka vanilla. Sebab tu aku suka mixkan dia. Seperti aku suka BM dan English. =)

Errm. BM stands for Bahasa Malaysia atau Bahasa Melayu arr?

2 comments:

  1. haaaaa i likeeeeeeee~!!hahaha aku suka suka kau suka suka laaa!!=D~!!

    ReplyDelete