23.10.16

waktu Subuh

Kehilangan seseorang yang amat disayangi entah itu ibubapa atau sahabat atau lainnya.. sebenarnya Allah ingin kita faham bahawa segala yang didunia ini tiada yg kekal, hanya Allah yang tetap abadi dan sempurna. Allah ingin mengajari bahawa cinta sesungguhnya adalah tujuannya hanya kepada Allah semata.

Maka jangan sesekali kita menduakan cintaNya dgn berlebihan cinta kepada manusia sehingga bila kita kehilangan seseorang, kita menyalahkan takdir, kita tidak redha dgn ketentuanNya seolah² Allah tidak ingin memberi kebaikan pada kita. padahal justeru ketika kita kehilangan itulah sebenarnya momen yang tepat untuk kita bercerita padaNya, mengeluhkan segalanya padaNya, mengadu semuanya kpdNya. Allah ingin kita dekat denganNya. lalu knp kita malah menyalahkan Sang Penulis takdir itu?
Orang yang kita cintai cepat atau lambat pasti akan mati. sedangkan Allah Azza Wajalla tidak pernah mati. Dia yang menciptakan orang yang kita cintai. maka seharusnya Dia lah yang lebih kita cintai.
dan.. padaNya lah yang kita dapat memohon agar disatukan dgn orang² yang kita sayangi di JannahNya.

Kerana itu, letaklah, sandarkanlah dan berilah segala cintamu itu hanya kapada Allah Azza WaJalla. nescaya segala kegundahan hatimu akan sirna, bak angin yang membawa kotoran² pergi dan memberikan udara yg baru lagi...

1 comment: