7.4.10

pulang la pulang, aku tidak jemput, biarla terang, janganla ribut






minggu ni..

hampir setiap hari hujan..

Musim hujan mungkin..

Dulu, masa aku kecik-kecik..

waktu-waktu petang memang confirm akan keluar beriadah..

biar panas macam mana pun..

Mesti keluar jua..

Padahal bukan buat apa-apa pun..

naik basikal pusing-pusing kampung..

Main kuda longkang..

Main kejar dan dikejar..

Tapi bila tengok langit mendung gelap macam mau hujan..

Memang potong..

huh, bosan duduk rumah petang-petang, tiada aktiviti..

tiada rasa feel kanak-kanak betul..

Masa tu mak aku ada kasi satu mentera nak halau hujan..

Mak aku cakapla, dulu masa dia kecik-kecik..

Kalau hari mau hujan mesti dia baca mentera ni..

Bila tau jak pasal mentera ni..

Tiap kali mau hujan..

mesti aku baca dengan penuh harapan..

waktu tu budak-budak lagi..

Tidak fikir apa sua..

Janji dapat kuar bermain..

Tapi memang jaranglah berjaya mentera ni..

Setakat nak sedapkan hati jak..

Kalau mau hujan tu..

Hujan jugak.


3 comments:

  1. kat sini tengah hujan! suka main hujan!

    ReplyDelete
  2. tibe tibe terfikir.ish lame x men hujan ek?

    ReplyDelete
  3. hujan itu satu rezeki..syukur.

    ReplyDelete